Jak uniknąć bólu stawów?

Wraz z wiekiem nasze stawy zaczynają się zużywać. Pogarsza się więc ich kondycja. Trzeba jednak pamiętać, że w znacznej mierze to od nas zależy, jak szybko zaczną nam doskwierać. Poniżej prezentujemy kilka porad, których przestrzeganie sprawi, że stawy długo pozostaną w doskonałej kondycji, a my będziemy mogli prowadzić aktywne życie.

Ruch, ale z głową

Aktywność fizyczna jest jednym z najlepszych sposobów na wzmocnienie mięśnie i kości. A to właśnie one stanowią dla naszych stawów podporę. Trzeba jednak pamiętać, że ruch powinien być zawsze dobrany do naszej kondycji fizycznej oraz możliwości. Wyjątkowo mocno zalecane jest pływanie, które szczególnie pozytywnie wpływa na kręgosłup. Jeśli chcemy rozruszać stawy naszych ramion oraz nóg, wskazany jest marsz z kijkami, który cieszy się u nas naprawdę ogromną popularnością. Mięśnie ud oraz łydek, które zapewniają stabilizację stawu kolanowego, zostaną wzmocnione jazdą na rowerze. Zalecany jest oczywiście rower tradycyjny – wówczas dotleniamy również nasze ciało. Jeśli jednak z jakiego powodu jest to niemożliwe, można postawić na rowerek stacjonarny. Aby zobaczyć efekty, ruch powinniśmy fundować sobie przynajmniej trzy razy w ciągu tygodnia. Korzystnie na nasze stawy nie wpłynie zbyt intensywny wysiłek. Unikać należy gwałtownych skrętów. Niewskazane jest bieganie czy skakanie po twardej nawierzchni. Osoby, którym aktywność fizyczna była dotychczas obca, muszą wdrażać ruch stopniowo.

Prawidłowa masa ciała

Każdy nadprogramowy kilogram nasze stawy bardzo boleśnie odczują. Osoby z nadwagą są o wiele bardziej narażone na procesy zwyrodnieniowe. Dochodzi także do szybszego ścierania się chrząstki stawowej, pojawiają się zniekształcenia. Dlatego osoby chcące uniknąć problemów ze stawami powinny zatroszczyć się o racjonalne odżywianie, które uchroni przed rozwojem nadwagi. Osoby z tendencją do gromadzenia nadprogramowego tłuszczyku mogą postawić na wsparcie dietetyka.

Suplementy

W aptekach znaleźć można obecnie mnóstwo suplementów diety, które pomogą utrzymać stawy w należytej kondycji. Sięgać należy po te, w których składzie znajduje się:

  • glukozamina;
  • siarczan chondroityny.

Dobrze na kondycję stawów wpływają również suplementy zawierające kolagen typu II. Nigdy nie należy sięgać po preparaty, których pochodzenie nie jest znane. W przypadku osób cierpiących na chorobę przewlekłą przed wdrożeniem preparatu wskazana jest konsultacja lekarska.

Dieta

Na sprawność stawów ogromny wpływ ma również nasza dieta. Na talerzu powinny gościć:

  • ryby morskie;
  • jaja;
  • chudy nabiał.

Do tego warto stosować olej rzepakowy, który dostarcza kwasów omega 3. Wystrzegać należy się czerwonego mięsa, które wzmaga wytwarzanie prostaglandyn. Są to hormony, które powodują rozwijanie się stanów zapalnych. Zbyt duża ilość tłuszczu zwierzęcego skutecznie utrudnia również wchłanianie białek. A to właśnie na nich opiera się budowa stawów. Wystrzegać należy się także herbaty, kawy oraz alkoholu. Napoje te powodują wytrącanie się wapnia, co odbija się negatywnie na kondycji chrząstki stawowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *